Consumenten » 
Business » 

Start-ups efficiënte en slimme logistiek

November 2021 – Onze sector staat voor de uitdaging om mee te veranderen in een dynamische wereld. Toch hoeven we daar niet minder om te slapen, want her en der werken innovatieve start-ups hard aan oplossingen voor problemen en aan verbeteringen van alle denkbare operationele processen. In plaats van te piekeren, mogen we misschien zelfs wel een beetje dromen over de toekomst in transport en logistiek.

Jop de Bakker, CEO van Yarado, geeft vorm aan die prettige toekomst. Yarado doet dat met technologie die in transport en logistiek nog allesbehalve gemeengoed is: RPA, Robotic Process Automation. ‘In een notendop wil dat zeggen dat wij processen automatiseren door menselijk handelen achter een computer na te bootsen.

In feite bouwen wij software robots.’ Deze technologie heeft maximale meerwaarde bij herhalende handmatige werkzaamheden, zeker als ze onder tijdsdruk moeten gebeuren. Dan praat je bijvoorbeeld over boekhoudkundige en administratieve processen waaraan werknemers vaak een groot deel van hun tijd kwijt zijn.

Veel voordelen.

‘Ik schat dat zo’n 85 procent van de grote ondernemingen al met RPA

bezig is. Voor MKB-ondernemers en kleinere bedrijven is dat hooguit 5 procent. Terwijl RPA-toepassingen hen ook veel te bieden hebben’, aldus De Bakker. Er zijn veel voordelen. Behalve een hogere productiviteit stijgt ook de werknemerstevredenheid en dalen

de gemiddelde loonkosten. Daarnaast verbetert de dienstverlening, versnellen doorlooptijden en worden processen vrijwel altijd foutloos uitgevoerd, want robots maken eigenlijk geen fouten. Bovendien kan een bedrijf 24/7 draaien. Robots kunnen onafgebroken doorgaan met de afhandeling van klantprocessen. Ook de datakwaliteit verbetert. Verder krijgen compliancy en control een impuls door RPA, want de robot logt en registreert alles wat er gebeurt. Voor accountants en auditors is dat ook erg handig. De Bakker praat uit eigen ervaring als hij opmerkt dat RPA betere stuurinformatie oplevert. ‘Voorheen maakten we die periodiek zelf. Omdat de robot het nu voor ons doet, heb ik elke ochtend de meest actuele informatie waarop ik ons bedrijf veel effectiever kan sturen.’

Vermindering pakkettenstroom.

Bas Kuntz, medeoprichter en CEO van Izipack, stoorde zich al jaren aan de stroom bestelbusjes die dagelijks door woonstraten rijden. Hij vond een oplossing. ‘De Nederlandse markt roeit naar de verwerking van 1 miljard pakketjes per jaar, alleen al in de particuliere consumentenmarkt.

Bij een dergelijke pakkettenstroom rijden er tientallen busjes per dag door een gemiddelde Nederlandse straat. Dat wordt onwerkbaar’, zegt hij. Kuntz’ doelstelling is om een pakketje zo schoon mogelijk de minimale afstand te laten afleggen naar de consument.

‘Het gangbare model is het through put of doorvoermodel. Er worden continu losse pakketjes van A naar B gereden. Als een consument er vijf bestelt, zijn dat vijf ritten. Wij brengen dat terug naar één ritje.’

Volcontinue planning.

Ook techbedrijf Plotwise houdt zich bezig met die laatste kilometers tot de klant. Fijnmazige en optimaal afgestemde bezorging van tienduizenden pakketten per dag vraagt om uiterst krachtige en slimme technologie. Plotwise ontwikkelde daarvoor machine learning-software. Die ondersteunt een continue planning die zich steeds aanpast

aan de constante veranderende omstandigheden in de fysieke omgeving. ‘In de bezorgmarkt is het gangbaar om een planning te maken als alle bestellingen aan het eind van de dag binnen zijn. Bij ons is planning een volcontinu proces dat 24 uur per dag doorgaat’, legt CEO Michel Boerrigter uit. Die pakketten variëren sterk in omvang en gewicht. Er kan dus ook een wasmachine tussen zitten. Ieder pakket vertrekt op basis van een compleet overzicht van alle relevante omstandigheden voor kwalitatief hoogwaardige en efficiënte verzending.

Onafgebroken communicatie.

Aan het welslagen van zo’n extreem complex bezorgproces ligt intensieve en constante communicatie ten grondslag. ‘Onze systemen zijn continu in gesprek met onder meer de klantsystemen. Dat lijkt op een informatieve dialoog tussen mensen. Onze en andere systemen luisteren en praten onafgebroken met elkaar. Dit garandeert dat wanneer pakketten eenmaal de weg op gaan, ze altijd op de meest efficiënte en servicevriendelijke manier van dát moment bij de eindontvanger komen.’ De snelheid waarmee de optimale planning per moment kan worden uitgerekend, is duizelingwekkend. Waar een traditionele computer uren aan het rekenen is, corrigeert de software van Plotwise de planning per milliseconde.

Het is die laatste finetuning in planning die het verschil maakt, weet Boerrigter. Plotwise rolde de technologie drie jaar geleden uit. Door het zelflerend vermogen van de software wordt die bovendien alleen maar beter. ‘We zien dat wat we “onder water” slimmer maken, ook gewoon wordt ervaren bij de voordeur. Dat is belangrijk, want niets is ons meer waard dan een tevreden klant.’