Consumenten FAQ

Basistips.

Wanneer je een pakket gaat versturen, is het belangrijk om rekening te houden met het volgende:

  • De verzenddoos moet stevig zijn. 
  • Als het pakket niet helemaal gevuld is, gebruik dan opvulmateriaal zoals bubbelplastic of piepschuim (géén kranten).
  • Zorg ervoor dat de hoeken van je pakket beschermd zijn door er tape overheen te plakken. Zo is de kans kleiner dat de inhoud van je pakket breekt.

Elk land heeft een andere wijze van adressering. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Sommige landen hebben geen huisnummer, postcode of straatnaam. 

Controleer altijd het adres bij de ontvanger. Mocht je er niet uitkomen, stuur dan een email naar hello@izipack.nl.

Wat mag je wel en wat mag je niet verzenden? Elk land heeft andere regels. Zorg ervoor dat je altijd de website van de vervoerder checkt voor de meest recente informatie.

Ontvangen.

Naast het leveren in een pakketkluis, kan je ook besluiten je pakket
enkele dagen te laten liggen bij de Izipack hub. Bijvoorbeeld om alle
pakketten die je hebt besteld gedurende de week te bundelen en op één
moment te laten bezorgen. Afhankelijk van je abonnement en de
beschikbaarheid van Fietskoeriers.nl in jouw woonplaats, kun je de
pakketten ook aan huis laten leveren door Fietskoeriers.nl op een avond
naar keuze (tussen 18:00-22:00).

Download de Izipack app, maak een izi-ID en Izipack account aan. Je Izi-ID kies je zelf. Je Izi-ID vul je in achter je achternaam bij de check out van een webshop als je iets bestelt bij een webshop. Belangrijk: bij het bezorgadres vul je niet je eigen adres, maar het adres van een Izipack hub in. Het adres van de Izipack hub bij jou in de buurt, vindt je in de Izipack-app als je een Izipack station opgeeft.

Wanneer de pakketvervoerder van de webshop je pakket aflevert bij de Izipack hub, krijg je meestal bericht dat het pakket is afgeleverd (bij de Izipack hub). Op het moment dat het pakket is ingevoerd door de Izipack hub, krijg je ook een notificatie via je Izipack app en moet je een keuze maken. Je kunt het pakket dezelfde dag in een pakketkluis of pakketpunt laten leveren als je dit voor 16:00 uur laat weten.

Ben je momenteel niet in de buurt van de Izipack hub, of de pakketkluis die je gekozen hebt? Wanneer je de notificatie in de app krijgt dat je bestelling op de Izipack hub is, kun je tot 2 weken na ontvangst besluiten wanneer je het pakket in de pakketkluis wilt laten leveren.

Als je voor het invullen van een bestelling bij een webshop je hub wilt veranderen, klik je eerst een andere pakketluis of pakketpunt aan in de Izipack app. Dan verschijnt ook het adres van de Izipack hub die de gewenste pakketkluis of pakketpunt belevert. Dit adres vul je dan in bij de check out van de webshop waar je iets bestelt.

Laat pakketten op dezelfde dag leveren. Wanneer je de notificatie krijgt in de app dat je eerste pakketje op de hub is, kun je er voor kiezen te wachten totdat alle andere pakketten ook zijn geleverd op de hub en dan bepaal je de dag en pakketkluis of pakketpunt. Op dit moment krijgt elk pakket zijn eigen locker. We werken aan de mogelijkheid om meerdere pakketten in één locker te plaatsen. Hou onze website in de gaten.

Als je bestelling onderweg is ontvang je een email met daarin de track & trace code. Via deze code volg je eenvoudig je pakket(ten) en kun je de bezorgwijze aanpassen. Heb je geen code ontvangen? Stuur dan een email naar hello@izipack.nl.

Standaard mogen chauffeurs pakketten bij de buren afleveren
wanneer de klant niet thuis is. Zijn die ook niet thuis? Dan volgt er standaard een tweede bezorgpoging. De bezorger doet een
briefje in je brievenbus.

Versturen.

In Delft is Izipack gestart met een verzendservice in samenwerking met Fier Fietskoerier. Hierbij wordt het pakket bij je thuis opgehaald door een fietskoerier, en wordt het vervolgens door heel Nederland bezorgd met het duurzame Fietskoeriers.nl netwerk. Dus: pakket verzenden in Delft? Klik hier voor de verzendservice.

Op dit moment is het voor de rest van Nederland alleen mogelijk voor aangesloten webshops en lokale winkels om te versturen via Izipack. Heb je een winkel en wil je versturen met Izipack? Kijk dan hier voor meer informatie.

Vanwege het huidige politieke en economische klimaat stijgen de brandstofprijzen. Gezien dit een aanhoudende stijging is, zijn veel vervoerders genoodzaakt om (tijdelijk) een brandstoftoeslag te berekenen. 

 

Wanneer je een pakket wil versturen wordt daar brandstoftoeslag over berekend. Dit is een variabel percentage dat per vervoerder verschilt. De toeslag wordt ook op verschillende manieren berekend. 

Enkele vervoerders, zoals DHL & UPS berekenen ook een brandstoftoeslag over de algemene toeslagen die van toepassing zijn op je pakket.

Het percentage en de manier van berekenen wisselt per vervoerder. Hier vind je een overzicht (september 2022).

Maximaal 100 x 50 x 50 cm

De gordelomvang is de omvang van een voorwerp. En die wordt als volgt berekend: 2x de hoogte + 2x de breedte + 1x de langste zijde van het pakket.

31 kg

De belangrijkste informatie voor het verzendlabel omvat:
- Datum
- Trackingnummer
- Afmeting van het pakket
- Gewicht van het pakket
- Naam en adres van de verzender
- Naam en adres van de ontvangen

Standaard formaat: 10 x 15 cm

Voor een actuele lijst van onze locaties, inclusief adres,
openingstijden en uiterlijke aanlevertijden voor next day bezorging
vind je op onze website

Als los pakket, in een zak met andere pakketten, in een rolcontainer of op een pallet

Jouw pakket moet in een deugdelijke beschermende stevige
verpakking, zodat de inhoud optimaal wordt beschermd.

Via Ideal betaal je direct voor de verzending
Bij het frequent gebruik maken van de Izipack dienstverlening
kunnen wij ook afspraken maken over periodieke facturen.

  • Brandstof toeslag: Wanneer je een pakket wil versturen wordt daar brandstoftoeslag over berekend. Dit is een variabel percentage dat per vervoerder verschilt. De toeslag wordt ook op verschillende manieren berekend. 

    Enkele vervoerders, zoals DHL & UPS berekenen ook een brandstoftoeslag over de algemene toeslagen die van toepassing zijn op je pakket.

  • Buitengebied toeslag: op sommige bestemmingen rekent de (buitenlandse) vervoerder een extra toeslag, omdat deze bestemming moeilijker bereikbaar is. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van de (buitenlandse) vervoerder.

  • Handmatige verwerking toeslag/niet machine geschikt toeslag: Wanneer een pakket door aard, vorm of verpakking niet automatisch gesorteerd kan worden, zal deze in toeslag in rekening worden gebracht door de vervoerder. Het bedrag van deze toeslag is afhankelijk van het land van bestemming.
  • Piektoeslag: in het drukke seizoen kan een (buitenlandse) vervoerder een piektoeslag opleggen.
  • Onjuiste etikettering toeslag: zorg voor een correct, leesbaar en volledig etiket, daarmee voorkom je een toeslag van een (buitenlandse) vervoerder
  • Bezorging op eilanden binnen EU toeslag: Voor de bezorging op eilanden binnen de Europese Unie berekenen sommige (buitenlandse) vervoerders een toeslag.

Retourneren.

Ga naar de webshop waar je het pakket hebt besteld en kijk wat je moet doen als je een bestelling wilt annuleren of het pakket wilt retourneren. Op dit moment is het nog niet mogelijk om een pakket terug te laten sturen vanuit de hub, maar naar verwachting is dit eind oktober wel mogelijk. Hou de website in de gaten. Pakketten met (gratis) antwoordnummers van PostNL kun je uitsluitend terugsturen via PostNL pakketpunten. Pakketten met DHL retourlabels kunnen direct bij de pakketkluizen gescand worden en geretourneerd!

De prijs die je betaald voor het verzenden, rekenen we ook voor het retourneren.

COVID-19.

Izipack is bereikbaar en vanuit de hubs worden pakketten bezorgd bij pakketkluizen en pakketpunten. Volg het laatste nieuws over COVID-19 op de website van het RIVM.

Het scherm van de pakketkluis wordt regelmatig gereinigd en het is mogelijk om zonder contact met de Izipack app een pakket uit de kluis te halen. Partners van Izipack zoals Fietskoeriers.nl nemen zelf maatregelen voor hygiëne en veiligheid. Volgens het RIVM is de kans klein dat je ziek wordt als je oppervlakken aanraakt of vastpakt, zoals pakketten. Zij raden aan regelmatig je handen te wassen. Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM.

Je bestelling is zichtbaar in de Izipack app zodra deze bij de hub is geleverd. Tot die tijd kun je het pakket volgen via de track & trace code van de pakketvervoerder die de webshop heeft ingeschakeld.

Kies een latere datum in de app voor het bezorgen in de pakketkluis of neem contact op met de klantenservice.

De bezorging met Izipack in een slimme pakketkluis is in principe contactloos. Volgens het RIVM is de kans klein dat je ziek wordt als je oppervlakken aanraakt of vastpakt, zoals pakketten. Zij raden aan regelmatig je handen te wassen. Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM.

Je kunt de kluis contactloos openen met de unieke QR-code uit de app. Iemand anders die je vertrouwt, kan met de QR-code ook een pakket uit de pakketkluis halen. Heb je nog vragen? Neem contact op met de klantenservice voor meer informatie.

De bezorging van Izipack is contactloos omdat je pakketje in de kluis wordt geleverd, en jij het er – zonder in contact te komen met de bezorger –  er weer uithaalt met de QR code uit van de Izipack app. Volgens het RIVM is de kans klein dat je ziek wordt als je oppervlakken aanraakt of vastpakt, zoals pakketten. Zij raden aan regelmatig je handen te wassen. Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM.

Tijdens je registratie bij Izipack, heb je Izipack gemachtigd om je pakket aan te nemen bij de hub (en daar wordt het zo nodig afgetekend). Geef zo mogelijk aan bij je bestelling bij de webshop dat je Izipack hebt gemachtigd om een pakket aan te nemen. Mocht een pakketvervoerder weigeren het pakket af te leveren, neem contact op met klantenservice van Izipack.  Het openen van de kluis kan uitsluitend met de unieke QR-code.

Starten met Izipack.

Download de Izipack app, maak een izi-ID en Izipack account aan. Je Izi-ID kies je zelf. Je Izi-ID vul je in achter je achternaam bij de check out van een webshop als je iets bestelt bij een webshop. Belangrijk: bij het bezorgadres vul je niet je eigen adres, maar het adres van een Izipack hub in. Het adres van de Izipack hub bij jou in de buurt, vindt je in de Izipack-app als je een Izipack pakketkluis of pakketpunt bij je in de buurt opgeeft bij het aanmaken van je profiel.

Op het moment dat het pakket is ingevoerd door de Izipack hub, krijg je ook een notificatie via je Izipack app en moet je een keuze maken. Je kunt het pakket dezelfde dag in een pakketkluis of pakketpunt laten leveren als je dit voor 16:00 uur laat weten.

Je downloadt de Izipack app en registreert met een izi-ID, die je vervolgens gebruikt bij de check out in de webshop. Je vult tijdens het bestellen bij het bezorgadres het adres van de Izipack hub in. De pakketvervoerder van de webshop levert het bij de Izipack hub. Zodra je pakketje er is, krijg je een notificatie in de app en kun je het ophalen in de slimme pakketkluis die je kiest in de app.

De pakketvervoerder levert je pakket bij de Izipack hub, zodat jij niet thuis hoeft te zijn, of het bij een ophaalpunt tussen 9 en 6 hoeft op te halen. Izipack levert het vervolgens met duurzame last-mile bezorgers in de slimme pakketkluizen.

We bieden drie soorten abonnementen aan. Izipack Basic, Izipack Student en Izipack Premium. Zie abonnementen voor meer informatie.

Izipack abonnementen zijn maandelijks opzegbaar.

Voorwaarden.

Hier vind je de algemene voorwaarden.

Hier vind je de verwerkersovereenkomst.

Wil je je abonnement annuleren? Jammer! We doen ons best de service steeds verder uit te breiden binnen Nederland.

In de Izipack app kan je door onder “Profiel” op instellingen te klikken (het tandwieltje) je abonnement wijzigen, of opzeggen, of je account verwijderen. De knop vind je bij instellingen onderaan.

Wil je je account verwijderen? Jammer! We doen ons best de service steeds verder uit te breiden binnen Nederland.

In de Izipack app kan je door onder “Profiel” op instellingen te klikken (het tandwieltje) je abonnement wijzigen, of opzeggen, of je account verwijderen. De knop vind je bij instellingen onderaan.

Probleem met inloggen.

Controleer of je het juiste e-mailadres gebruikt. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag een nieuw wachtwoord aan via de app. Deze ontvang je op het e-mailadres dat bij Izipack bekend is.

Controleer of je het juiste adres van de Izipack hub hebt ingevoerd bij de check out van de webshop. Het kan zijn dat het pakket niet is afgeleverd bij de Izipack hub door de pakketvervoerder. Probeer met de track & trace code die je van de webshop hebt ontvangen na te gaan of het pakket is afgeleverd op de Izipack hub. Als dit volgens de pakketvervoerder wel is gebeurd, maar er verschijnt niets in de Izipack app, neem dan contact op met onze klantenservice.

Neem contact op met de klantenservice via de chat, de app of via e-mail.

Overig.

Wil je je abonnement opzeggen of annuleren? Jammer! We doen ons best de service te blijven verbeteren en steeds verder uit te breiden binnen Nederland.

In de Izipack app kan je door onder “Profiel” op instellingen te klikken (het tandwieltje) je abonnement wijzigen, of opzeggen, of je account verwijderen. De knop om je abonnement te wijzigen of op te zeggen vind je onderaan het “Instellingen” scherm.

Wil je je account verwijderen? Jammer! We doen ons best de service te blijven verbeteren en steeds verder uit te breiden binnen Nederland.

In de Izipack app kan je door onder “Profiel” op instellingen te klikken (het tandwieltje) je abonnement wijzigen, of opzeggen, of je account verwijderen. De knop vind je bij instellingen onderaan.

Dit doe je in de app zelf. Ga naar ‘Profiel’ en kies ‘Bezorgadres wijzigen’.

Wanneer je voor 16:00 uur je bezorging bevestigt in de app, ligt het dezelfde dag nog in de slimme pakketkluis.

Alle pakketvervoerders kunnen pakketten afleveren bij een Izipack hub.

Twee weken, daarna wordt het pakket in principe teruggestuurd naar de verzender.

Neem contact op met de klantenservice via de chat, de app, via e-mail of via telefoon. Bekijk hier onze contactgegevens.

Contact.

Volg ons op
Social Media